عکس‌هایی از طبیعت چابکسر

با سلام خدمت ورگ عزیز
به عنوان مخاطب هر روزه سایت، گاهی دلم برای بخش «غیره» سایت شما تنگ می‌شود. گاهی باید رفت سراغ «غیره»ها. مخاطب دلش می‌گیرد از این همه یادداشت و مقاله.
در روزهای آخر ماه مرداد سفری به مناطق کوهستانی چابکسر در منتهی‌الیه مرزهای سیاسی گیلان داشتم که در آن خشکی اواخر مرداد انتظار هر چه داشتم جز آن همه طراوت که بدون شک که نقش بی‌نظیر جغرافیای گیلان را به رخ آدمی می‌کشد!
روند انتشار یادداشت‌ها در سایت از یک سو و کمتر شناخته شده بودن مناطق کوهستانی چابکسر به دلیل موقعیت دور از مرکز آن سبب شد که تعدادی عکس را خدمت شما ارائه کنم تا با قرارگیری در سایت، البته بنا به میل شما، شناخت‌نامه تصویری از آن باشد. باشد که مورد پسند قرار گیرد.

نیما فرید مجتهدی

نمائی از ارتفاعات حوضه آچی‌رود چابکسر است با مناطق چون تمشه کوه
نمائی از ارتفاعات حوضه آچی‌رود چابکسر است با مناطق چون تمشه کوه

کوه سی‌گی‌دی
کوه سی‌گی‌دی
کوچ‌سماموس از ییلاق گیاور چابکسر
کوچ‌سماموس از ییلاق گیاور چابکسر
سماموس از ییلاق گیاور چابکسر
سماموس از ییلاق گیاور چابکسر
نمائی از آبادی جیردشتان و دورنمائی از سواحل و دریای کاسپین
نمائی از آبادی جیردشتان و دورنمائی از سواحل و دریای کاسپین
جیردشتان و کوه سی‌گی‌دی
جیردشتان و کوه سی‌گی‌دی
تمشه‌کوه از ییلاقات معروف چابکسر که به اشتباه تماشاکوه خوانده می‌شود
تمشه‌کوه از ییلاقات معروف چابکسر که به اشتباه تماشاکوه خوانده می‌شود

دیدگاه‌ها

12 پاسخ به “عکس‌هایی از طبیعت چابکسر”

  1. زيبا بو .. مرسي .

  2. امین جان از معرفی رادیو آنلاین مازندرانی و هم چنین انعکاس خبر مازرونی ویکی سپاسگزارم.
    حقیقت امر این است که جمع قدیمی های ویکی مازرونی همه یکی یکی بریدند. تمام زحمات را محک عزیز (نوجوان 16 ساله ای که همچنان ثابت قدم در راه است) برای این ویکی کشیده و کمیت و کیفیت آن را به این حد رسانده است.

    1. پاسخ به اسماعیل:
      دستش درد نکند. متاسفانه مشکل اصلی در ویکی‌های قومی همین عدم شکل‌گیری جمع‌های مشخص برای کار روی مقالات است. ولی با این وجود، کار محک عزیز یک‌تنه این نتیجه‌ی خوب را داشته، خسته نباشد.

  3. مهمترین مشکلی که امروز ویکی‌هایی مانند مازنی و گیلکی دچار آن هستند، نه نداشتن گویش معیار است، نه خط یکسان، نه هیچ کدام از این جور چیزها؛ مشکل ما الآن نداشتن کاربر و از آن مهمتر نداشتن راهی برای تبلیغ و آگهی بخشی به اینترنت‌بازان مازندران و گیلان است.

    متأسفانه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های گونه‌گون مازندران (گیلان را نمی‌دانم)، به همه چیز توجه می‌کنند به جز فرهنگ و هویت تبری؛ پشیزی ارزش برای مسائل قومیتی قائل نیستند. همین خبر ده هزارتایی شدن را هیچ خبرگزاری منتشر نکرد. (خبر را هم زمان برای بیست خبرگزاری فرستادم)

    در جامعه‌ای که مردم خود را قبول ندارند؛ دیگری برایشان چه می‌تواند بکند؟ دوستی به نقل از یک فیلم معروف می‌گفت: «هیچ دژی فتح نمی‌شود، مگر کسی از داخل درها را بروی دشمنان دژ بگشاید.»

    باز هم بابت انتشار این خبر از ورگ عزیز کمال تشکر را دارم؛ کاری که شما برای فرهنگ تبری انجام دادید را، حتی یک تبری انجام نداد؛ سپاس.

    1. پاسخ به محک:
      دوست عزیز، باید امید خود را به رسانه‌های رسمی قطع کرد. تنها امید خود ما هستیم.
      ایده و نظر من این است که بهترین کار در شرایط فعلی تغییر استراتژی از کمیت به کیفیت است. یعنی حالا که به سلامتی تعداد مقاله‌های ویکی شما از ده هزار عبور کرده باید دست به کار نگارش مقاله‌های مهم و تکین شوید.
      یعنی برای مثال ده عنوان مدخل مربوط به هویت قومی مازرونی یا نامربوط اما مهم انتخاب کنید (مثلا: ساری، مازرونی زوون، امیر پازواری و…) و این ده مدخل را به ده مقاله‌ی مفصل و نمونه تبدیل کنید به طوری که در اینترنت بهترین منبع مطالعه و اطلاعات برای آن مدخل باشد.
      این امر دو نتیجه در پی دارد:
      یکی این‌که کم-کم انباشتی هرچند اندک اما با عمق زیاد به زبان خود تدارک می‌بینید که در آینده برای آموختن خوانش متن مازرونی به آموزندگان کمک می‌کند (به عنوان نمونه‌ی متن دانش‌نامه‌ای)
      دوم این‌که چون حاوی اطلاعات مهم و ارزشمند و غیرتکراری‌ست یا اگر هم تکراری‌ست جامع است، مخاطب ناچار است برای کسب به‌روزترین و جامع‌ترین اطلاعات درباره‌ی مدخل موردنظر به این مقاله‌ها رجوع کند.

  4. من سعی کرده‌ام از راه‌های گوناگون کاربران را جذب کنم. به نظرم باید کیفیت و کمیت را پابه پای هم بالا کشاند. این سوال معروفی است که کمیت به است یا کیفیت؛ ولی وقتی این سوال مطرح می‌شود که بایست یکی را از دیگری تمیز داده و برگزید؛ اما در ویکی‌مازنی می‌توانیم هردو را با هم به انتظاراتمان نزدیک کنیم.

    به طور مثال رباتم را در این تابستان براه انداختم و چند هزارتایی مقاله ساختم. از سویی مقاله‌های چون «گت داعی» را نوشتم و امروز هم «اسپهبد خورشید» را نامزد برگزیدگی نمودم.

  5. ابوالفضل

    سلام
    مو از لاهیجونه زاکونم!خواهشی داشتم از شومو که لطف بکنید اطلاعاتی راجبه نژاد سگ های گیلونی به دست مو برسانید و یا در ایره قرار بدید!منتظر جواب شمو ایسام!مطمنن خودتون از ارزش سگ برای گیلانیون با خبرید و چه خوجیر بنه که ما از نژادهای اصیل خودمون بدونیم!!!

  6. با تشکر از مقاله خوب نیما
    آچی رود اشتباه هیسه و هچئه رود درست هیسه
    هچئه یعنی الکی
    بونه الکی روخونئه که اگر پولورود همرا قیاس بونی، هیچ چی نییه!

  7. نیما فرید

    آچی رود که نوشته شده در برداشت از محل به دست آمده
    مرسی از اطلاعاتت

  8. تقریبا در هر زمینه ای مقاله به زبان فارسی هست و مردم خیلی علاقه ندارن به خودشون سختی بدن و مقاله گیلکی/مازنی بخوانن. مگر این که مجبور بشن، یعنی کیفیت یک مقاله این قدر خوب باشه و اطلاعاتی بده که نسخه فارسی اون مقاله نده یا این که کسی ترجیح بده زبان مادری بخوانه. این که 500 تا مقاله تو یک وب سایتی باشه همه ناقص باشن کسی نگاه نمیندازه، ولی اگه 4 تا کامل باشه، اجبارا یه اتفاقی می افته. برای اون بخش قضیه هم شاید سالها زمان برای کار فرهنگی لازم باشه تا حالا با تبلیغات گرفته تا … بشه مخاطب رو علاقمند به زبان بومی خودش کرد.

  9. بهشته بهشت / ایسه نی یته راک بزنه یته آسومانتیشکه اویندر قؤپپو در هنه
    شمی دس درد نؤکؤنه

  10. گیشار

    درود بر شما
    میخوام چند تا عکس از کوه جنگلی گیشار آپلود کنم . چه باید کرد؟