اؤجای نوزدهم منتشر شد.

شمارۀ نوزده ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا، تیر ماه ۱۳۹۷ با تمرکز بر مسائل محیط زیست استان گیلان منتشر شد.
«خبر بد: گیلان آب ندارد؛ خبر بدتر: اما این بی آبی برای بعضی‌ها نان دارد» نخستین مقالۀ این شماره است که به بحرانی شدن تولید و انباشت زباله در گیلان پرداخته و با بررسی آسیب‌ها، ریشۀ این پدیده را آشکار می‌کند و از آنجا که ادعاهای مبنی بر راه‌اندازی زيرساخت به دليل فساد و نبود ميلي برای حل مشکلات مردم به جايي نمی‌رسد، در پی چاره‌جوئی برای آن پیشنهاد دارد رویکرد و خطاب فعالان محیط زیست و مردم درگیر با این موضوع از حاکمان و بالایي‌ها به سوی ابتکار عمل و قدرت خودشان تغییر کند.
گزارشی دربارۀ ویلاهای شناور تالاب استیل آستارا با عنوان «تبانی سرمایه‌داران با مدیران، تهدید جدید تالاب‌های گیلان» دیگر مطلب شمارۀ نوزدهم اؤجا دربارۀ مسائل مبتلابه محیط زیست استان گیلان است که گزارش مختصری از روند ساخت ویلاهای شناور در تالابها، دلایل و اعتراض فعالین محیط زیست آستارا را به خواننده می‌دهد.
«صورت وضعیت» شامل اخبار، گزارش و نگاهی به وضع زندگی زحمتکشان و کارگران در گیلان، به همراه رخدادهای آسیب‌رسان به محیط زیست و زندگی مردم، بخش دیگر این شمارۀ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا است.
«گردشگری خصوصی در اراضی عمومی» عنوان یادداشت دیگری‌ست که به نقد شکل و شیوۀ کنونی توسعۀ گردشگری در استان‌های شمالی که به محیط زیست آسیب می‌رساند، پرداخته است.
«از تاریخ بیاموزیم» یادداشتی برگرفته از سایت سندیکای فلزکار و مکانیک، دیگر مطلب قابل توجه گیلانˇ اؤجای نوزدهم است و در پی آن گزارشی از وضعیت زنان کارگر در گیلان با عنوان «نقطهٔ تلاقی ستم جنسیتی و طبقاتی» آمده، که حاصل پژوهش میدانی جمعي از زنان علاقمند به حوزهٔ اشتغال زنان است.
نقد و بررسي مختصري از قراردادهای شهرداری رشت و خواسته‌های کارگران پیمانی آن را نیز در یادداشتی با عنوان «پیمانکار حجیم، کارگران نحیف» می‌توانید بخوانید.
بخش پایانی مقالۀ پیرامون نظام مزدی، با عنوان «اتحادیه‌های کارگری» نیز در این شمارۀ گیلانˇ اؤجا منتشر شده است و در پی آن نقدی با عنوان «خصلت رهایی بخش طبقۀ کارگر» به مقالۀ «با این همه پراکندگی و ناهمگنی چطور می‌توان متحد شد؟» که پیشتر در اؤجا منتشر شده بود، آمده است. نقدی بر نمایش آقای رئیس جمهور با عنوان «تئاتر علیه فرودستان» و نقد دیگری دربارۀ جعل تاریخی چهره و مقام دکتر حشمت جنگلی در ویدئوی منتشر شده از مسعود بهنود نیز در این شمارۀ گیلانˇ اؤجا خواندنی‌ست.
یادداشتی در معرفی نوعی آفت درختان جنگلی با عنوان «ابریشم باف ناجور» و یادداشت گیلکی «مي شهر» به همراه گزارش و … از دیگر مطالب منتشر شده در شمارۀ نوزده ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا است.
شمارۀ ۱۹ ماهنامه گيلانˇ اؤجا، تیر ماه ۱۳۹۷، در ۲۴ صفحه، سیاه و سفید به قیمت ۲۰۰۰ (دو هزار) تومان هم‌اکنون در دسترس علاقمندان قرار دارد.

مراکز پخش

آستارا:
– نوشت‌افزار رومینا. خیابان فارابی. روبروی هلال احمر.
املش:
-‌ مطبوعاتی محبی. خیابان شهید بهشتی.
بندر انزلی:
-‌ مطبوعاتی بوعلی. خیابان سپه (بازار سپه)
– نمایندگی مطبوعات. میدان اصلی شهر.
– دفتر فنی مهراز. جنب دانشگاه آزاد طالب‌آباد.
تالش:
– مطبوعاتی بیرامی.
رستم‌آباد:
-‌ بلوار بهشتی. نمایندگی مطبوعات رستم‌آباد.
رودسر:
-‌ مطبوعاتی غلامی. میدان شهرداری.
-‌ کتابفروشی دهخدا. میدان شهرداری.
رشت:
-‌ نشر گیلکان. خیابان انقلاب (حاجی‌آباد).
– کتابفروشی ماه نو. میدان سرگل.
– کتابفروشی آسمان. خیابان امام خمینی.
– کتابفروشی فرازمند. خیابان امام خمینی. ابتدای پیاده‌راه.
– کتابفروشی بدر. گلسار. روبه‌روی ادارۀ پست
-‌ کیوسک مطبوعاتی علی آقا. خیابان نامجو
کلاچای:
-‌ مطبوعاتی حسینی. میدان امام خمینی.
لاهیجان:
-‌ نمایندگی کیهان. خیابان انقلاب.
-‌ کتاب فرازمند. روبروی باغ ملی.
– خانهٔ کتاب. خیابان نیما.
لنگرود:
-‌ شهر کتاب لنگرود. جنب منبع آب.
-‌ کتابفروشی میرفطروس. خیابان بهشتی.
-‌ مطبوعاتی علیزاده. روبه‌روی کفش بلا.
تهران:
-‌ خیابان انقلاب. بازارچه کتاب. نشر اختران.
– خیابان کریم‌خان. کتابفروشی نشر چشمه.
دوستان ساکن تهران، مازندران و گلستان و… که مایل به تهیه شماره‌های پیشین و یا توزیع گیلانˇ اؤجا هستند با نشریه تماس بگیرند.
نشانی: جادۀ انزلی – رشت، سه راه حسن رود، نبش کوچۀ وحدت ۱۷، پلاک ۳۳۳
تلفن تحریریه: ۴۴۴۰۳۵۷۱ – ۰۱۳
مکاتبات: بندر انزلی. صندوق پستی: ۱۱۱۹ – ۴۳۱۴۶
ایمیل: awjamag@gmail.com


دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “اؤجای نوزدهم منتشر شد.”

  1. سلام. امیدوارم حالتون خوب باشه. من فاطمه کمالی هستم. یک موسسه گفتگوی بین فرهنگی بهم پیشنهاد داده که براشون یک مفهوم رو به فارسی و آلمانی ترجمه کنم. ناگهان به ذهنم رسید چرا به گیلکی نه؟ من اصالتا رشتی هستم و در آلمان، شهر دویسبورگ زندگی می کنم. خوب گیلکی بلدم اما به نظرم اما اول باید ببینم زبان معیار و قواعد نوشتن چطوریه؟ یه جستجوی مختصری کردم و به وب سایت شما رسیدم. به نظرتون می یاد که کتاب یا مقاله مرتبطی در این باره بخونم که مثلا رسم الخط چی هست؟ چه نکته هایی رو باید رعایت کنم و از این نوع مسائل. خیلی خوشحال می شم بهم جواب بدید
    با احترام
    دکتر فاطمه کمالی چیرانی

    1. سلام.
      در اینجا و این لینک شما میتونین به طور مفصل با روش پیشنهادی ما برای نگارش گیلکی آشنا بشین و از طریق گوشی موبایل یا کامپیوتر کیبرد گیلکی رو نصب کنین:
      http://v6rg.com/?p=10458
      اما در ارتباط با گویش معیار پیشنهاد میکنم این چند لینک رو مطالعه بفرمایید:
      http://v6rg.com/?p=11502
      http://v6rg.com/?p=11461
      http://v6rg.com/?p=9640
      http://v6rg.com/?p=11477
      باز هم اگر لازم بود در خدمتم.